De vakantie en vrije tijdssector staat door de Corona-crisis enorm onder druk. Consumenten boeken minder vakanties en de invulling van hun vrije is anders dan voor de Corona-uitbraak. Deels noodgedwongen omdat bepaalde activiteiten niet meer (in dezelfde vorm) gedaan kunnen worden, deels omdat men zelf voorzichtiger is geworden of andere behoeftes heeft gekregen. Via ons eigen Trendpanel onderzochten we veel van deze ontwikkelingen. Meer weten? Mail: info@factbased.nl of bel: 06-36287443.
Vrije tijd: minder gezellige avondjes thuis of in het theater (september 2020)
Fact Based deed via het Trendpanel onderzoek naar het veranderende vrije tijdsgedrag voor én sinds de Corona-uitbraak. Als verwacht zitten er enorme verschillen in vrije tijdsbesteding. Deels omdat bepaalde activiteiten niet meer konden of in een andere vorm. En deels omdat mensen andere behoeften hebben gekregen. De belangrijkste verschillen hebben betrekking op de avond: een gezellig avondje thuis met hapjes en drankjes of uitgebreid koken voor gasten zijn de thuisactiviteiten die het sterkst zijn afgenomen. Het bezoeken van een musical of theatervoorstelling zijn de activiteiten buitenshuis die het sterkst zijn afgenomen. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook activiteiten die we meer zijn gaan doen. Activiteiten met de sterkste stijging sinds de Corona-uitbraak zijn: thuisstudie, fotografie, bordspellen / kaarten, streaming muziek luisteren, online video kijken, yoga / meditatie, recreatief fietsen, klussen en een bos / natuurgebied bezoeken.
Corona heeft enorme impact op onze zomervakanties (juni 2020)
Half juni onderzocht Fact Based de vakantieplannen voor de aanstaande zomer. Maar liefst twee derde van de consumenten gaf daarin aan niet op vakantie te gaan of nog te twijfelen. Van deze groep was een meerderheid voor de Corona-uitbraak wel van plan op vakantie te gaan en in 38% van de gevallen was deze ook al geboekt. Daarvan is de helft door de reisorganisatie / overheid gecanceld, de andere helft heeft men zelf geannuleerd. In juni trokken de boekingen weer aan, maar vaak werden dit andere bestemmingen dan men vooraf in gedachte had. Waar voor de Corona-uitbraak 79% van de zomervakanties naar een buitenlandse bestemming gingen, is dat in Coronatijd 49%. Duurde de oorspronkelijke vakantie gemiddeld 2,5 week, nu is dat nog 1,5 week.
case: inzichten marktonderzoek leiden tot andere marketingaanpak Defensiemusea (februari 2020)
Fact Based voerde voor drie defensiemusea marktonderzoek uit onder potentiële bezoekers. De onderzoeken hadden als doel de defensiemusea inzicht te bieden om toe te passen voor positionering en marketing. Op basis van de inzichten heeft het Marinemuseum in Den Helder zijn toekomststrategie vormgegeven, heeft het Mariniersmuseum in Rotterdam belangrijke beslissingen genomen over de inrichting van het museum en heeft het Marechausseemuseum in Buren zijn positionering aangescherpt. Ook overkoepelend heeft de Stichting Koninklijke Defensiemusea voor alle 3 de musea de marketing opnieuw ingericht. Nieuwe websites, nieuwe campagnes: grotendeels gebaseerd op de inzichten uit de onderzoeken.